BUNGA API vs MERCUN

ASSALAMUALAIKUM N HAI...
Masih cerciter raya..Kali ni siap upload video lagi sebab rasa malas nak upload gambar banyak2 so aku buat video senang..Kalau rajin tengoklah video bunga-bunga api tu, campur skali dengan pic raya sebab rasa macam tak rajin pulak nak update banyak2 pasal raya ni..Tapi citer beraya bersama SEORANG BLOGGER akan menyusul nanti2..heee~~

Sebelum balik kampung hari tu, sibuk aku pergi cari bunga api tapi tak jumpa, yang ada mercun pop je..Benci betul, kalau pergi shahbandar tu budak2 main baling je mercun pop tu..Tak suka, boleh pendek umur sehari sebab terkejut. Nak beli bunga api sebab nak main2 dengan anak buah la, tahun lepas abang beli tapi tahun ni raya ke-3 baru beliau sampai kat kampung..Namun, akhirnya berjaya jugak beli, last2 beli kat kampung sendiri je..Tapi tak habiskan terus, sebab ade yang raya ke-3 baru sampai..So, tunggu raya ke-3 kumpul ramai2 main..Memang super duper happening tengok..Kebetulan pulak abang aku si pembekal mercun sampai petang tu..Sekali beliau bawak keluar, bapak segala mercun ada..Aku dah kecut jantung dah tengok..Macam ostad jiji cakaplah, setan pun terkejut dengar bunyi mercun..

Nak tak nak kene jadi bodyguard budak2 ni, buatnya tersilap amik mercun roket buat bunga api memang haru..Abang aku la ni, memandai bawak balik macam2 mercun..Tiba-tiba aku berkenalan dengan macam2 mercun..Mercun roket, gasing, lagi apa ntah..Ni contoh2 mercun dan bunga api..Lukis jer..

Yang kaler purple tu taktaw nama tapi fungsi macam mercun bateri jugak. [tulisan cina tu aku hentam je tulis tu..wahaha]

Nilah mercun kaler pepel tu..Suka tengok sebab cantik dan tak bising

Bokeh ni dah jadi macam salji dah..Magic betul

kemain kau bebudak, sampai berasap kepala


Dalam banyak2 suka mercun gasing dan mercun yang kaler purple tu sebab cantik dan tak bising..Dah memang sinonim kot mercun dengan raya ni..Tak bunyi mercun rasa cam pelik pulak tapi kalau melampau sangat bising tu tak suka jugak..Sekarang sila klik video kat bawah ni pulak <---macam paksa je



nasi tambah : Tak dapat nak memenuhi jemputan raya blogger FIFIEY sebab jalan jam melampau..Perjalanan sejam setengah boleh jadi 4,5 jam..Sori ye laling..huhu..Biasalah, ai duduk hulu sikit so bila time raya ni jadi terlalu jauh pulak nak pergi..so, beraya dekat2 jer mampu..

Comments

AesyaZealous said…
jarang main mercun..ade la 10 tahun yg lalu last main mercun..wahaaa
Solihahazahar said…
wahh meriah gilee :D
Robot | Sakti said…
selamat hari raya :)

meriah betul raya dia.hihi
Myra Jay said…
Hehee, memang mercun dengan raya tak dapat dipisahkan.. :-)

Cantik lukisan mercun akak tu :)
Sunah Sakura said…
ahaha..sampai berasap kepala..adehhh...
Cik TeN10 said…
wahhh ! meriahnya dyla.. cantik2 !!
Aujinz said…
bom terbabommmmmm!!!
dhiera said…
dah lama tak main bunga api~ saya pun xsuke mercun pop tu. tibe2 ad bunyi, mau sakit jantung di buatnya~
apik pehe said…
hehehe..takder pon meriam buloh..
merahitujambu said…
firstime tgok bunga api pelik2 cmtu..best plak..mana beli???jakun betul sy ni
zati embong said…
jat lg suka bunga api yg cantik meletup kat langit 2.cntik gila.org xmain sgt da mercun skrg.main bunga api plak.

jat x beli pun, duk tgk org main je.haha
Kazen said…
dh lame xmen mercun...raye nie tgok org men jer.... :)

Tips Pemasaran Blog
chemay said…
mercun bolaa. mercun telurr. mercun nagaa. mercun lalat.
haaaa.
tahun nie best betul maen mercunn
hehe
:)
aanie said…
mcm best je mercun pepel tuh...adam pun dah pandai main mercun pop tu...hehe....
aanie said…
eh lupa lak...mu beraya dgn blogger?? blogger tu pemes x? heheh.....
Kongsi Apa2 Aje said…
wah...meriah yer raya k.dila...raya kongsi x meriah sangat tahun ni...lgpun cni kdg2 ujan...tu yg x best tu...huhu

bab men mercun tu mmg x men lh...mak x bg...BISING dia kate...haha

entry yang cukup menarik...LIKE. mntk izin kongsi di kongsi apa2 aje.kalau izi sila paste link entry cni yer
http://kongsi-apa2-aje.blogspot.com/p/berkongsi-disini.html

mekasih (^_^)
Papa Mifz said…
seronok nye tgk org main mercun....papa mifz pantau dari jauh jer bila org main mercun..huhu
Cik Asma BLuppy said…
selamat hari raya.
maaf zahir & batin.
yg xtahan, kepala berasap tuu hehe.... main bom la best :D
Dr. Ben said…
lawan mercun kat US boleh?

http://krenmaut.blogspot.com/2011/07/independence-day-part-2.html
tahun ni takda pon main mercun (biasa tgk je pon x main hehe)..

tp mmg seronok tgk bebudak dgn bapak budak main mercun ngn bunga pai..asal jgn ubahsuai sudahh..

selamat hari raya :)
blog-tips-kurus said…
suka aaa.. mercun cantik tanpa bunyi tu. pos 1.. :)
gayour said…
bunga api asap banyak tak ingat. sesak nafas! ARGHHHHHH!
takut nak main mercun..hanya berani main bunga api saja..ehehe..
hanya orang yg expert dgn mercun je yg terrer main mercun ;)
Myra Jay said…
Singgah lagi :-)

Ingat dapat la tengok cik blog berbaju raya..
Dear, gambaq raya cepat upload tau..heheee
syakey said…
mercun thunder clap takde sis? mercun tu powerrr, main kena marah dgn tok imam yg tgh bertraweh. kikiki
[sutera kasih] said…
wiwiwittt..chanteklah gambar2 bdk2 tu main mercun..
waa syoknyerr main mercun
Gayahspears said…
awak2.. mak kita pesan, jgn main mercun, nty merana diri :)
khairunnisa ♥ said…
Tahun ni dapat main sattu je bunga api. tu pun ayah yang bagi ^_^