APO?! : tuan blog ni kejap ade kejap xde..harap maklong ye^^

Monday, January 31, 2011

LAWATAN SAMBIL BELAJAR [PART2]

SAMBUNGAN DARI PART 1...
ASSALAMUALAIKUM...Oke nak sambung lagi ni..hope takde yang muntah yer..heee~~Perjalanan diteruskan dengan penuh berhemah..Dan juga segala gaya juga harus dipraktikkan..hawhaw..Kalau tak takkan sampai 200++ gambar kitorang snap kat sini...Tapi takkan nak letak sume kan, yang terpilih aje..Kalau tak nanti korang akan lihat ada DUGONG terdampar tapi setelah difikirkan, taknak letaklah..Melampau lak bile tengok gambar tu..hehe..Jom ikut dla jalan2 ke serata negara..wahhh ^__^

Dengan selamba je dla panjat posing atas tu..hihi..kat sinilah ada DUGONG
TERDAMPAR..Kota apakah ini??Inilah ALEPPO CITADEL, SYRIA. INFO:
Dianggarkan dibina pada abad ke 10 SM di atas sebuah bukit di SYRIA, kota ini
membuktikan kecanggihan teknologi umat Islam pada masa tersebut.


Sedang menanam hasrat untuk sampai di sini 1 satu hari nanti..Amin...

Hai kawan-kawan !!!!

Sape taknak pergi mekah kan? INFO: AL-HARAM MOSQUE, MECCA menempatkan
tempat paling suci bagi semua umat Islam, iaitu KAABAH bermaksud "tempat
tertinggi yang terhormat dan berprestij". Bangunan asal masjid dibina menggunakan
 batu biru yang terdapat di LEMBAH HIJJAZ. 

Sangat biru...

INFO : ABU NASR PARSA, AFGHANISTAN ini  dibina pada abad ke 17 dalam gaya
 TIMURID. Antara ciri menarik makam berbentuk oktagon ini ialah dua tiang
berpusing di hadapannya..Pembinaan makam ini adalah bagi mengabdikan jasa
ahli teologi terkemuka, KHWAJA ABU NASR PARSA.

Oke, dari AFGHANISTAN kita ke IRAN pulak..MASJID SHEIKH LUTFALLAH, IRAN
ini merupakan satu contoh senibina Islam yang terbaik dan dahulunya digunakan
sebagai masjid diraja. Dibina pada abad ke-17 oleh Sheikh Lutfallah Maisi Al-Amii,
seorang cendekiawan dan tokoh agama terkenal.

Bangunan unik ala2 tangga pilin ini adalah MASJID BESAR SAMMARA yang
terletak di IRAQ..INFO: Masjid ini dibina semasa pemerintahan Khalifah
Abassiyah Al-Mutawakkil pada abad ke-9. Berdiri dengan megahnya di dalam
bandar tertua di dunia, salah satu keunikannya ialah MENARA BERPUSING
yang terletak di bahagian utara masjid ini.wahhhh




Menyorok di sebalik tiang dengan harapan lemak dapak disembunyikan..


Ini adalah gaya bagi orang yang tembam macam dla oke..bagi nampak separuh
sudah..INFO jangan lupa : MASJID PATTANI ini dibina pada tahun 1954 semasa
pentadbiran FIL MARSYAL SARIT. Masjid ini menyerupai TAJ MAHAL.Ia merupakan
tumpuan utama penduduk Islam Thai dan menjadi pusat untuk upacara keagamaan.


Agak2 korang bleh agak tak kat mana ni???
|
|
|
|
|

V
MASJID NEGARA laaa..ouh, serius time ni hujan turun renyai tetapi
penggambaran harus diteruskan babe.. INFO : Dibina pada tahun 1965 sebagai
tanda penghormatan terhadap PERDANA MENTERI MALAYSIA PERTAMA. Bumbung utama merupakan payung diraja yang terbuka dan menaranya pula adalah payung tertutup.


Hilangkan penat berjalan jap..sedut udara dulu...

Duduk pulakkkk..hehe..NEXT DESTINATION, fokus pada bangunan belakang..
Antara tempat yang dla nak sangat2 pergi !!!!!


 BERSAMBUNG LAGIIIIII...nak buat kerja pulak..kena siapkan kerja sebelum CNY !

 p/s : jeles tol tengok orang yang update pasal gathering semalam..wuwuuuu

Kalau BEST, sila LIKE

42 ORANG MENYAMPUK:

ain zuraini said...

sgt informatif..bile la nak sampai ganu ni!! huhuhuhu...

Lovely Bella said...

nice pic beb!

Farhan Zulhusmi said...

nice picture...n place....tidak kesampaian lagi agaknya nak kesana....insyaallah kalau da rezeki.......

ardinihumaira said...

best3 :D

Along Usop said...

sakannye die bgambar..
=)

khairunnisa ♥ said...

cantikla rekaan mini ni ^__^

Imran nyambek said...

macam kt obersea.

JIJI YU said...

kat mane ni ek

maCy said...

sangat suka gmbar second!
and yg last tu klo pose sikit msti comel :D

JD Jen said...

Wahh!! Info2 yg menarik! Mcm Majalah 3 lak! xD

CIK TOM said...

eh ni bukan kat masjid kristal ker??cik tom org ganu tp xmasuk lg dalam tue..hehehhehe...

Robot | Sakti said...

gi haji ko umrah tow.

hehehehe

Amirrah Zawani said...

semua gambar2 cantik2 belaka :)

E.d.Y said...

gambar lawa2....nice

mana ole2?haha

d_LA said...

@ain zuraini
nt dtg taw..pastu koling2 dla..hehe

d_LA said...

@Lovely Bella
thanx bella ^__^

d_LA said...

@Farhan Zulhusmi
InsyaAllah, kalo de rezeki nt smpai la tu ^__^

d_LA said...

@ardinihumaira
best sgt2..hehe

d_LA said...

@Along Usop
haha..tu baru 10% ^__^

d_LA said...

@khairunnisa ♥
lawa kan..berbakat tol dorg ni

d_LA said...

@Imran nyambek
ade gak perasaan camtu..hehe

d_LA said...

@JIJI YU
kat obesi la..haha..taklah, kat PULAU WAN MAN..dkt dgn muzium kat losong tu

d_LA said...

@maCy
kalo beliau taw mesti beliau berbangga hehe..dla seganlah nak pose giler2..ekceli byk yg giler2 tp simpan tuk dir sndiri jer..hehe

d_LA said...

@JD Jen
wahhhh..majalah 3 tu..hehe

d_LA said...

@CIK TOM
yelah cik tom sayang, kat masjid kristal ni yunk..dla pun lps 3 thn baru pergi..hehe

d_LA said...

@Robot | Sakti
wat umrah jer rob..haha

d_LA said...

@Amirrah Zawani
Thanx amirrah ^__^

d_LA said...

@E.d.Y
thanx, tp xley lwn edynye pic lg gempak..ni rs nak bli dslr ni..hehe..ole2?ade...tp tuk dla je..haha

gigi rongak said...

cantikkkk..hehe..best jln2

mie said...

cantik gambar2 ni..
macam nak pergi skali lagi..
eheheee

Raji berkata said...

owh ak igt kau pergi masjid negara btol2 tdi =.=
ad juga eh dlm tuh
hebat2 ;P

hak2 senang kata sume tmpt kau byk posing lah kan XD

MofiDhouse said...

duloo... time kita study kt sana... benda2 ni xderk lg.... bila dah keje ni.. xde kesempatan masa la pulop... em... layan info dla bagi pun kira ok la..... tq

Pinky Pixie said...

kenapa sume gambarmu cntik2 belaka. hehe. jeles aii.

*dear, kamu kena tag =)

Redbloodsnow said...

alaaa....sekali lg zie nk say... JELES!!! huhu. zie nk gak pi ctue ah..hehe

khairunnisa ♥ said...

bestnya dLa bergambar :) selamat bercuti lusa ni ^__^

tengah berdoa gak patient tak ramai esok. hee ^__^

d_LA said...

@gigi rongak
jalan2 mmg no 1 selepas makan..hehe

d_LA said...

@mie
dla pun rs nak gi lg skali..haha..pdhal baru je pegi

d_LA said...

@Raji berkata
nmpk mcm betol je kan..Malaysia punye x ketinggalan beb

d_LA said...

@MofiDhouse
hehe..mana taw nt ade rezeki, pergilah..x jauh sgt kan..leh release tension

d_LA said...

@Pinky Pixie
monumen2 itu yang cantik sebenarnya..hehe

d_LA said...

@Redbloodsnow
apalgi zie, jom melawat tganu..hehe

d_LA said...

@khairunnisa ♥
dla lak, harap dpt setelkan keje yang dah nak due tu..huhu

There was an error in this gadget

Tetamu2 Beliau

~ TERIMA KASIH..DATANG LAGI ~

~  TERIMA KASIH..DATANG LAGI  ~
♥ ♥ ♥ LAdy_dyLA ♥ ♥ ♥