MENGHADAPI KEMATIAN

Semalam ayah dla call..Ayah bagitau ada jiran dla meninggal..Terkejut juga sebab muda la jugak..Arwah tu cikgu, kawan rapat kakak dla sebab pernah mengajar sama2..Anak arwah yang paling bongsu masih bersekolah rendah..Kemudian ayah dla bagi nasihat, skang kalo mati x kira umur tua ke muda..Jaga solat, jangan main2 dengan solat, jangan lewat2kan solat..

So, mari sama-sama kita jaga solat kita kerana SEMBAHYANG ITU TIANG AGAMA..Jangan rasa diri kita masih muda maka kita main2 dalam solat..Ahhhh..aku muda lagi nanti tua2 aku tobat la..Jangan weh, kite tak taw bile ajal menjemput..Peringatan untuk diri sendiri juga..Sedangkan yang solat pun belum tentu solatnya diterima..Ingatlah akan KEMATIAN kerana itu dapat mendekatkan diri kita kepada ALLAH SWT..Maka, bersediakah kita untuk menghadapi KEMATIAN ? Dla bukan setakat x bersedia, nak kehilangan orang yang tersayang pun belum cukup bersedia..Dla tak taw sama ada dla cukup kuat atau tidak kerana dla x pernah kehilangan orang2 yang dekat dengan dla ni, maksud dla orang dalam family..Atuk nenek, dla x pernah kenal sebab memang masa dla lahir dorang dah x ada..Kadang-kadang memang dla takut, tiap kali kalo ayah bagitaw ada orang kampung meninggal dla jadi berdebar-debar..Orang kata kematian itu biasanya berpasangan, maknanya kalau ada seorang perempuan meninggal maka selang beberapa hari nanti akan menyusul seorang lelaki pulak..Wallahualam..

Kemudian semalam dla mimpi ngeri lagi, dla mimpi akak dla meninggal..Dla nangis teresak-esak masa bagitaw kat mak dla..Mengucap panjang masa bangun tadi..Masa datang opis tadi biasa pagi2 akak cleaner akan datang amik sampah..Dla perasan yang akak ni dah banyak ari xde..Kemudian tadi dia ada, akak tu cite yang husband dia baru meninggal..Sebenarnya bekas husband beliau..Mati mengejut jugak, masalah jantung..Sedih gak dengar sebab selama ni memang akak ni sorang jer jaga anak dia, masih bersekolah rendah..Yang bengangnya, keluarga arwah tu..Arwah tu ada tinggal harta kat anak dia..Tapi keluarga arwah tu macam nak amik harta tu alasan dia sebab segala kos ambulans family arwah yang tanggung..Padahal nilai harta yang ditinggal jauh lebih tinggi dari kos ambulans..Dahla kehidupan akak ni dah cukup daif, nak makan lagi harta anak yatim..Dla memang cukup geram ngan orang yang giler harta ni..Kubur masih merah dah sibuk pasal harta..Kesian akak tu, x bleh nak tido sebab family arwah asek mintak duit tuk bayar balik kos ambulans tu..Dla tak sangka mahal jugak kos ambulans ni dalam 2 ribu sebab pihak hospital kata kalau malam kos lebih tinggi..Keluarga arwah pun, yang meninggal tu kan ahli keluarga dorang..Berkorban la..Pelik dla memikirkan orang-orang yang macam ni...

pic by google
Nahhhh, nanti masing2 akan dapat tanah..tak yah berebut-rebut..

p/s : jarang2 menulis en3 serius..

Comments

Gayahspears said…
hurm :| mati itu pasti.. cuma kita lum tau bila kita nak mati...
d_LA said…
gayah : yup..xkan cepat@lewat walau sesaat..
UglyPooh said…
skarang mmg normal org yg mati mengejut...tak tunggu tua lagi.
unexpected..apapun slalu beringat kan.
d_LA said…
pooh : ha'ah, mungkin cara hidup n pemakanan yg tidak sihat juge mempengaruhi kan..
Cik Tom said…
ajal tue xkira usia dan ketika..
d_LA said…
cik tom : tol tu cik tom..
d_LA said…
Nur : sm2 nur :)